Tu nu vrei un bacşis mic?

Eram în Italia. Tocmai alimentasem la o benzinărie.  În virtutea obişnuinţei, zic să-i las şi eu un bacşis băiatului care-mi ştersese geamurile. Băi nene şi-mi fute ăla una peste mâna cu care-i întindeam banii, de zboară în toate părţile. După care începe să urle, să facă circ şi se uita lumea la mine ca la urs. Ăla a fost momentul în care am regretat din toată inima că n-am ştiut cum se spune în italiană da’ mai dă-te în căcat de-aici, că n-am omorât-o pe mă-ta, doar am vrut să-ţi las nişte bani, boule. Cunoştinţele mele în limba lui Dante abia mi-au permis să-i urlu un vaffanculo mascalzone, da’ parcă nu eram satisfăcut pe deplin.

În Londra, a alergat după mine până în stradă negresa care vindea la Tesco, ca să-mi dea cei câţiva penny pe care nu-i luasem ca rest. Fază pe care am păţit-o aproape identic prin toată Europa civilizată, pe unde mi-au umblat picioarele. Nu toţi alergau după mine, dar făceau o gură dacă lăsam ceva monede, de ziceai că i-am înjurat de mamă.

Revenim pe plaiurile lui Bucur şi presupunem ca te-ai dus să-ţi iei bilet la film. La Mall. Păi dacă te uiţi cu atenţie, o să găseşti lângă fiecare casă de marcat o cutiuţă pe care scrie mare „tips”. După care, dacă vrei să te respecţi, ca un boss adevărat, te aşezi la coadă la popcorn si nachos. Menu mare, se ştie. Exact când dai să plateşti, observi aceeaşi cutie neagră discretă. Cineva a lipit pe ea un leucoplast alb pe care a scris cu pixul: „tips”. Poate vrei să treci să-ţi iei şi ţigări. Nici băieţii de acolo nu s-au lăsat mai prejos. Doar că nu mai este neagră cutia. Aici au pus una transparentă, iar textul este notat direct pe ea, cu un marker permanent: „tips”.

Pentru ce? Să mor eu dacă pricep pentru ce ar trebui să dau bacşiş, în oricare dintre situaţiile menţionate.

Pentru că stai cu curu’ pe scaun şi-mi vinzi un bilet la film? Păi în pula mea, am crezut că exact de asta eşti acolo.

Pentru că mi-ai pus nachos într-o caserolă de plastic? Să mor eu dacă nu credeam că în fişa postului tău scrie: te-am angajat să vinzi nachos şi popcorn, dăăă.

Pentru că mi-ai întins pachetul de ţigari cu mâna cu care nu te stergi la fund? Poate ştii tu asta, dar eu n-am de unde.

Nu pe bune, păi în ritmul ăsta mă aştept să încep să gasesc cutii din astea pentru „tips” abolut peste tot. De ce n-ar pune în metrou, căte două pe vagon, cu text pe ele: o mică atenţie pentru conductor. Sau în autobuze: şoferul vă mulţumeşte anticipat. În tramvaie: daţi un ban pentru vatman?  Ori la intrările în biserici şi le numim cutia milei. Oh, wait…

Cum rahat să dispară vreodată noţiunea de „şpagă” din mentalul colectiv, dacă s-a ajuns să se cerşească bani pentru activităţi asupa cărora factorul uman nu intervine în niciun fel? Serios, mă aştept ca automatele de sendvişuri şi cafea, de generaţie mai nouă, să aibă inclusă o modalitate de a lăsa bacşiş. Păi, de ce nu?

mihai_vasilescu_tips

Foto by Flickr

75 de gânduri despre &8222;Tu nu vrei un bacşis mic?&8221;

  1. Mihai, dar automatele de cafea iau deja spaga. Ti-e cunoscut „acest automat nu elibereaza rest”?

  2. Tesco cu „c”. Eh, intre timp au bagat borcane pentru donatii, dar iti afiseaza ce organizatie caritabila strange maruntisul. La fel si la Waitrose, M&S etc.

    • @upprann, am corectat, merci!
      Ma, d-astea cu marunt pentru organizatii caritabile sunt si pe aici. Nu am nimic impotriva. Dar in situatiile descrise de mine este vorba despre bacsis curat. Si nu inteleg pentru ce sa-l dau.

      • @mihai, ca isi pierd 2 minute din timpul lor pretios servindu-te pe tine. Apare clientul… a pierdut saracu om 2 minute din balacareala de la antene sau de la happy hour :)))

      • @upprann, macar de-ar fi asa, dar nici macat tv-uri nu au acolo. O freaca pur si simplu si vor bacsis pentru asta.

  3. Mai nou (sau poate n-am stiut eu) si agentul de la asigurari vrea spaga. Am incasat niste bani de pe o asigurare si ala mi-a batut tot felul de apropouri cu atentia, bacsisul, spaga, multumirea, si eu … nimic. Bate saua sa priceapa…. (eu nu-s iapa, asa ca n-am priceput…). M-am facut ca ploua (desi era soare). Dupa ce am platit o groaza de bani pe tot felul de comisioane, mai vrea inca? Nu-i ajunge????

  4. Benzinarul din Italia s-a simtit jignit ca un roman ii lasa spaga si a facut scandal ca sa-ti arate el cine e.

  5. eu am mai zis ca am cu sotul o firma de contabilitate- in 8 ani am luat un singur tips cand am mers – in afara contractului – cu un client la banca sa isi rezolve niste probleme personale pentru ca el nu este roman si nu intelegeau tutele de acolo engleza- ele nu au inteles nici romana dar asta e partea a doua
    in rest nicimacar 1 martisor sau 1 buchet de flori de sarbatorile astea primavaratice – asa ca eu de ce sa las – mie imi lasa cineva ceva?
    aaaa la un restaurant unde esti servit e ok sa lasi dar in rest- mai bine iau bomboanele decat sa le las si 10 bani

    • @Gabriela, da, de-aia nu am pomenit nimic despre situatiile in care factorul uman este important si imi face placere sa las ceva, pentru ca asa vreau eu. Iar la restaurant se intalneste una dintre aceste situatii.

  6. La noi sunt unele meserii, la care patronii, în nimicnicia lor, tocmai pe bacşiş se bazează atunci când stabilesc salariul uni angajat. Numai că apar şi unele momente, de toată jena, când, neavând măruntul potrivit pentru acel bacşiş eşti pus în dilema de a da mai mult sau deloc. Ce faci în acel caz, cum am păţit eu la frizerie? Cer rest la bacşiş? Nu poţi, mai ales că e vorba de un loc în care revii periodic şi nu vrei să rişti vreun „accident”, nu?

  7. In canada ‘ in restaurante bacsisul este trecut pe bon si nu esti obligat sa-l platesti .
    In magazine de orice fel de fiecare data au sa-ti dea rest cativa centi .
    eu obisnuit ca in romania scot din buzunar marunti sa ajut vanzatoarea sa-mi dea rest mai rotund si se uita aia la mine nedumerita si imi spune ca i-am dat suficienti bani si ca ea trebuie sa-mi dea rest , nici prin cap nu-i trecea ce intentionam eu

    • @hagiufa, da, da, am patit si eu asta pe afara. Am vrut sa „ajut” cu marunt la rest si se uitau ca vitelul la poarta noua. Sincer, eu cred ca e un pic si din cauza ca sunt cam prostalai. Fara suma afisata pe casa, ar fi incapabili sa socoteasca ce suma au de dat rest. 🙂

      • ai dreptate , fara casa de marcat sunt praf .
        am patit o faza in autobuz cu o negresa ( bunaciune ca in filmele cu „atinsa” ) , nu avea monede pentru bagat la sofer si intreba prin autobuz daca are cineva sa-i schimbe 5$ , eu avand buzunarul plin de monede ( 25 centi ) numar 20 de bucati in fata ei si ii dau in mana , ea nu-mi da bacnota de 5 $ decat dupa ce numara banii in seturi de cate patru monede

      • @hagiufa, :)))))) Asa stia ea ca trebuie, patru din alea de metal, la un dolar. Zi merci ca s-a descurcat. :))))))

  8. App de injurat: sa stii ca nu ar fi avut aceeasi „profunzime” in italiana! :))))) Eu….dupa aprox. 4 ani de Italia tot in lb. romana injur… doar ca le mai traduc adresantilor in limba lui Dante! Ca in limba materna nu se injura cu patos in nicio alta limba! Cat despre „ciubuc” ….eu am ramas”proasta” cand pt 20 centi ce trebuia sa ii dau ( cumparaturile costau 10 euro si 20 de centi) au lasat ” de la ei maruntisul! Pffff…

  9. In 2010 am fost in Polonia cu munca sa vizitam alte vulcanizari din cadrul retelei noastre. Peste tot m-am dus la cei care schimbau cauciucurile si i-am intrebat daca si cat se lasa ciubuc la ei in tara. Raspunsul lor a fost aproape mereu: „you still do that?” si radeau. Ce sa mai vorbim despre tari civilizate daca in polonia in 2010 era deja ceva demodat rau de tot?

    Cand m-am intors acasa le-am spus colegilor vulcanizatori ca acolo nu se lasa ciubuc. Nu au fost deloc bucurosi, i-au injurat, i-au facut animale…
    Le-am zis ca se va ajunge si la noi sa fie la fel si toti au zis ca isi vor da demisiile daca nu vor mai primi ciubucu.

  10. Eu la filme n-am vazut cutiile alea, pe la hipermarketuri am vazut! Dar cica erau pentru actiuni umanitare!!! Citez: Serios, mă aştept ca automatele de sendvişuri şi cafea, de generaţie mai nouă, să aibă inclusă o modalitate de a lăsa bacşiş. Păi, de ce nu? Acolo chiar ar trebui, că cară si baietii aia in cîrca toate mizeriile ce se pun acolo, și nu le iese nimic din asta. Apoi sunt si intelegatori, cind te fura aparatu’ îți dau banii înapoi. Mie mi s-a întimplat si au fost întelegatori, stiau ca aparatul asa este construit, ca la păcănele, la 100 de comenzi sa fure una, două. Stăteam pe hol și îi pîndeam, cînd veneau sa umple, pac si eu cu cererea! Nu am fost refuzat nicio data!

  11. Există bacșișuri și bacșișuri. Unele te ridică, altele te coboară. Am auzit că e o chestiune de zerouri.

  12. La automatele ălea de cafea, întotdeauna costă cu virgulă. 1,5 o cafea cu gust de cărămidă. Bag 3 lei și-mi iau două, nu de bună ce e, dar nu-mi place să fiu înșelată nici măcar de-o mașinărie. Nu dai rest? Atunci dă-mi două cafele. Dacă-i un automat aglomerat, mă cuplez cu careva și ne descurcăm cu restul între noi. Și nu înjur automatul, că nu mă răcoresc și nici nu-mi place să vorbesc cu el. Nu găsesc nimic emoționant la un automat. Dar le dau mereu câteva picioare, din scurt, poate primesc și-a treia cafea, din partea casei.
    Eu nu mai dau tips nicăieri. Mi se fâlfâie, poate să se uite la mine urât cine-o vrea. Mi-am tras șorici pe mine și mă comport ca atare.

  13. Si la alimentare am vazut cutiuta aia. Dupa ce ca tigarile sunt al dracului de scumpe, mai vor sa las si bacsis.

  14. Eu cu taximetrişti am o problemă, niciodată, dar niciodată nu au să dea rest. Dacă cursa a costat 16 lei şi-i dau 20 lei, clasica replică a tuturor taximetriştilor este: „abia am intrat în tură..nu am să vă dau restul”. Asta mă scoate din sărite cel mai tare.

  15. Asta cu tips-ul este ca aia cu „ciunga” ca rest la magazin :))

  16. Italianul,mafiot,da’ cu onoare.

  17. Mie mi s-a intamplat odata sa primesc rest 3 bomboane, dar imediat dupa aceea mi-am adus aminte ca mai trebuie sa cumpar al carui pret dadea cu virgula si atunci am platit eu pretul intreg si 3 bomboane… sa fi vazut ce fata a facut vanzatoarea la mine :))

Lasă un răspuns

